IRANIAN AMERICAN
Cultural Society of Maryland

I.A.C.S. P.O. Box 9844
Towson,
MD 21284-9844

IACS HISTORY

IACS HISTORY

انجمن فرهنگی ایرانیان مریلند

Iranian-American Cultural Society of Maryland

(IACS)

 زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست
هرکسی نغمه خود خواند واز صحنه رود
صحنه پیوسته بجاست
خرم ان نغمه که مردم بسپارند بیاد
مختصری از چگونگی پیدایش “انجمن فرهنگی ایرانیان”

” انجمن “ در سال 1964 میلادی برابربا 1343 هجری شمسی به همت  دکتر عطا اله گلپیرا  و  همکاری دوستان شان ،دکتر   حامد ، دکتر  سینا و دکتر سجادی که مصمم شدند اولین انجمن فرهنگی ایرانیان را در آمریکا تشکیل دهند ایجاد شد. آنان توانستند با جدیت هرچه تمامتر این کار را  در مملکتی که بسیاری از خارجی ها ، از کشورهای مختلف ، در بسط امور فرهنگی خویش سابقه فعالیت های طولانی دارند ، شمع کوچکی هم در گوشه ای از ایالت آمریکا  به نام ایرانی ها روشن  نمایند . این چهار طبیب در میان هموطنان خطهء خویش محبوبیتی داشتند و چون کسی از ایل و تبار و سوابق آنها چندان خبری نداشت ، این محبوبیت فقط دستمزد رفتار خود آنها بود،چرا که مهربان بودند ، خوش خلق و به ادبیات فارسی عشق می ورزیدند. دیگر فردی که از ابتدا با این چهار پزشک از نزدیک دوستی  وهمیاری داشت ،استادی بود، جامعه شناس ، به نام رشید باقری که با آنان در کلیه فعالیت های انجمن همکاری وهمیاری داشت.

انجمن از ابتدا بعنوان یک نهاد فرهنگی و غیر سیاسی فعالیت های خود را آغاز و در اساسنامه قانونی آن به این مطلب توجه خاص داده شد و خوشبختانه از بدو تاسیس تا به امروز ، پس از گذشت بیش از پنج دهه، هنوز هم  در عمل همچننان  بعنوان ،انجمنی فرهنگی و لی خارج از فغالیت سیاسی باقیمانده و امید است همچننان باقی بماند.

انجمن در سال  1988 ( 1367 هجری شمسی ) با پیوستن دو چهره جدید در هیئت مدیره ،              دکتر شمس الدین پیر زاده و  دکتر سعید قهرمانی تحرک تازه ای یافت و گذشته از فعالیت های فرهنگی وهنری و برپائی جشن های ملی وسنتی ، سعی درآن کرد که با بهره گیری از کمک فردی  خیر خواه و فرهنگ دوست مجتمعی ایحاد نمایند تا بتوانند کلیه فعالیت های فرهنگی ، هنری ، آموزشی و اجتماعی را در آن اسکان دهد.

متاسفانه بافوت این فرد خیر خواه برنامه ریزی در جهت ساخت مجتمع نیز متوقف شد،ولی فکر ایجاد مجتمع برای انجمن  همچننان زنده ماند .  اکنون که اعضای هیئت مدیره جدید و مشاوران که از تعدادی افراد علاقه مند و فعال شکل گرفته ،امید آن دارند که بتوانند با یاری گرفتن از شما و سایر دوستان فرهنگ دوست این آرزوی دیرینه را برآورده سازند.

اسامی هیئت مدیره  از زمان تاسیس تا کنون (1964-2202)

اولین رئیس هیئت مدیره: دکتر عطا اله گل پیرا
دومین رئیس هیئت مدیره: دکتر گیو نابت
سومین  رئس هیئت مدیره: دکتر رضا قناد
چهارمین رئیس هیئت مدیره: دکتر رشید باقری
پنجمین رئیس هیئت مدیره: دکترمهین شمس راد
ششمین  رئیس هیئت مدیره: دکتر عبدالله شمس پيرزاده
هفتمین رئیس هیئت مدیره: دکترسعید قهرمانی
هشتمین رئیس هیئت مدیره: دکتر مجيد جهانگيري
نهمینرئیس هیئت مدیره: دکترمهوش شاهق
دهمین رئیس هیئت مدیره: دکتررضا سرهنگی
یازدهمین رئیس هیئت مدیره: دکترخديجه زرکوب
دوازدهمین رئیس هیئت مدیره: دکتر محمد بختیاری
سیزدهمین رئیس هیئت مدیره: بانو مهزی سرهنگی
چهاردهمین رئیس هیئت مدیره :استاد محمود بدوحی

اسامی اعضای چهاردهمین دوره  هیئت مدیره و مشاوران ؟-2022
استاد محمود بدوحی: رئیس هیئت مدیره
مهندس جمشید لطفی: نایب رئیس و خزانه دار
بانو فروغ مرتضایی: دبیر انجمن
بانو مهری سرهنگی: نماینده هیئت مدیره قبل
دکتر محمد رضاشهاب:مشاور
بانو دکتر فیروزه دیانت:مشاور 

*********
دوستان گرامی ، هیئت مدیره جدید و مشاوران، برای آشنا ساختن شما با چگونگی پیدایش انجمن سعی نمودند که تاریخچه مختصری ازچگونگی پیدایش  انجمن ، اسامی بنیان گزاران ، روسا در هیئت مدیره از زمان تاسیس تا کنون را گردآوری کرده و با شما در میان گذارند ، چنانچه نیاز به  اطلاعات بیشتری در مورد اساسنامه ، کمیته ها و فعالیت های آن داشته باشید ، میتوانید با رجوع به وبسایت ،فیسبوک انجمن و یا تماس با مسئولین در هیئت مدیره و همچنین با

شرکت در برنامه های انجمن اطلاعات مورد نظرتان را دریافت و در صورت تمایل میتوانید در کمیته ها در پیشبرد اهداف انجمن که متعلق به تمام علاقه مندان به آن است همکاری نمائید.
*******

هیئت مدیره ومشاوران  وظیفه خود میدانند که بار دیگر از بنیان گذاران “انجمن فرهنگی مریلند” که آنرا با عشق وعلاقه خود برای اولین بار بیش از نیم قرن پیش در آمریکا بوجود آوردند و با تداوم و همکاری هیئت مدیران گذشته انجمن ،این نهاد فرهنگی توانسته تا کنون  زنده وپویا بما ند سپاس دارد.

هیئت مدیره ومشاوران فعلی برای آن دوستانی که اکنون در میان مانیستند شادی روحشان را خواهان  و برای سایر دوستان سلامتی وطول عمر خواستار بوده و همچنین از آنان میخواهیم در هرکجا که هستند این نهاد فرهنگی را که خود در بوجود آوردن آن سهیم بوده اند را همچننان از هر طریق که مایلید کمک نمایند.

که ایران زمین شهرما یاد باد
همیشه بر و بومش آباد باد.

با سپاس فراوان از جنابان روسای سابق انجمن
دکتر سعید قهرمانی ، دکتر رشید باقری و دکتر مهوش شاهق که در تهیه این گزارش مرا یاری داده اند.
محمد رضا شهابMohammad Reza Shahab (Ph.D.)